Termékek

Gyártók

RC robbanómotor beállítása

MINI-ECO külföldön és itthon - egy régi cikk (1997)

Ez az új hajómodell kategória az 1997-es az évben vett részt először hivatalos versenyeken, így először a Cavalloni-, majd a BKV kupán. Csekély hazai múltja ellenére már több nevet is kapott, így a zsebcirkáló, farzsebhajó, félkilós vagy mini-eco néven emlegetik. Kissé hivatalosabban és elsősorban német és cseh területeken az FSR-E7 vagy FSR-E-400 néven jelölik. Bár a NAVIGA ezt a hajómodell kategóriát még semmilyen néven sem vette fel hivatalosan a programjába, az említett nevek sokat elárulnak a kategória jellemzőiről. A háziszabályok viszonylag egységesek, amiben körvonalazódhat egy esetleges későbbi NAVIGA szabályzat is. Ezek szerint egy olyan elektromos meghajtású hajó-modellről van szó, ahol a motor egy teljes mértékben víz alatt lévő hajócsavart hajt meg.

A menetkész tömegének meg kell haladnia az 500 gr-ot. A motor 380-as vagy 400-as méretű lehet, feszültségére nézve nincs megkötés. De illendő ezt nem tuningolni a motor felnyitásával. Az akkuk száma max. 7 darab lehet. Itt van olyan változat, hogy az akkuk tömege a 150 gr-ot nem haladhatja meg. Másutt bármilyen, az un. ceruza méretű akkuk használata lehetséges a darabszám betartásával.

Ezek súlya általában összesen 165-170 gr. Az egyéb technikai és versenyzéssel kapcsolatos ismérvek megegyeznek a nagyobbik testvér, az FSR-E-ECO kategóriáéival. Hogy hivatalos kategória lehessen, ahhoz a kialakult tömegbázison túl valószínűleg a motor és akkugyártóknak is érdekeltnek kell lenniük. Ezt a hajómodell kategóriát véleményem szerint elsősorban játék jellegként érdemes kezelni. Bár egy bizonyos határig fel lehet futtatni a teljesítményt ennél is, de itt elsősorban nem erről van szó.

Képen a Kukorelli Törpi

A MINI-ECO kisebb sebessége ez abszolút egyszerűsége miatt ideális eszköz azok számára, akik az első métereiket teszik meg a vízen kezükben a távirányítóval. Továbbá, ha - remélhetőleg - nem megy el idővel technikai irányban a fejlődés, akkor az ára is megfizethető marad. Ezek pedig a gyerekek és a vásárló szülők számára is alapvető feltételek. De kedves játék ez a kissé nagyobb gyerekek, a felnőttek számára is. Viszont ha egy MINI-ECO futam alatt valaki úgy érzi, hogy szívinfarktus környékezi az izgalmak miatt, annak számára valóban elérkezett az idő szegre akasztani a távirányítót. Ha pedig a játékszerből előbb-utóbb versenyeszköz és sportszer válik, azok számára további lehetőségek nyílnak a modelljük és elsajátított tudásuk bizonyítására.

A modellek jellemző méretei a 370-350 mm hosszúság és 120-140 mm szélesség körül változnak. Ebben a méretben elférnek már a standard méretű (és ezért olcsó) szervó, vevő és egyebek. Továbbá ez a méret már elegendő vízkiszorítást és vizezett felületet biztosít egy 0,5 kg-os tömegű hajómodellnek. A 380-as és 400-as méretű elektromotorok (SPEED 400-as szériák) 5 perc alatt 55-60 W-os bemenő teljesítménnyel üzemelnek. Ez alatt nem melegednek fel annyira, hogy külön hűtésről kelljen gondoskodni. Így a fordulatszám-szabályozót is elég 1 darab jobb minőségú FET-tel szerelni, s ezt sem kell külön hűteni. A kb. 8 A-es áramerősség, ami az akkukat és a FET-et terheli, nem túl komoly érték. A 6 V-os motorokat lehet hosszú távon is 7 akkuról üzemeltetni, ha a propellerrel nem terheljük túl. A 7,2 V-os motorral valamivel lassabb a modell, de a menetideje 15-20 %o-kal növekedni fog. A 4,8 V-os motoroknak már túl nagy a hőfejlődésük és az áramfelvételük 7 db. akkuról. A vásárolható ceruzaakkukból a meghajtáshoz a szinterezett, gyorsított ill. gyorstöltést elviselő akkukat kell előnyben részesíteni. Ezek nemcsak a napi többszöri töltést viselik el, hanem a 8 A-es terhelést is könnyedén tudják leadni. Célszerübb a 600-800 mA-es kapacitást alkalmazni. Utóbbival kissé hullámosabb vízen a 14 perces menetidő is elérhető 20 km/óra feletti sebességgel. A kis modelleken, ha a súlypont jól van beállítva, derekasan helytállnak a méretükhöz képest nagyobb hullámoknak is. Stabilitásuk egyébként nagyon jó. Ütközések következtében eddig egyetlen modell sem borult fel - nyílván a sebesség sem túl nagy ennek előidézésére. A "keljfeljancsi" kialakítások miatt sem a "TÖRPI" sem a "BINGO" nem marad a hátán fekve, hanem azonnal talpra állnak.

A "BINGO" kívül-belül kivitelében nagyon igényesen előállított modell a Tóth József féle TOY SPORT Bt.-től. Az alsó úszó része formailag arányosan kicsinyített mása egy FRS-V modellnek két siklóléccel, aminek a tetejére egy egyéni vonalvezetésü kettős íveltségű tető került. A 6 V-os SPEED 400-as motort 6 db 700 mA-es ceruzaakku hajtja meg. A fordulatszám-szabályozó a Milan Lulic féle kapcsolás alapján készült, BEC-el és fékkel ellátva. Ennek leírása, ha valaki meg szeretné építeni, az Elektro Modell nevű német elektromos repülőgép szaklap 1996 márciusi számában jelent meg. Praktikus módon a beültetett kerek panelt közvetlen a motor hátlapjára lehet szerelni. A tönkcső a gerinchez képest viszonylag nagy szöget alkot. Bár ez lehetőséget ad arra, hogy nagy méretű propellereket lehessen feltekerni az M4-es méretű propelleragyra, de nem biztos, hogy ez a helyes módja a modell gyorsabbá tételéhez. Az általam gyártott "TÖRPI" vonalvezetését kimondottan ehhez a kis méretű kategóriához alakítottam ki, mert a víz hullámai ebben az esetben is adott méretűek, s ehhez alkalmazkodni kell. A felső rész formája rendkívül egyszerű, de nagy méretű nyithatóság biztosított a szerelések megkönnyítésére. A 6 V-os SPEED 400-as motort 7 darab 500 mA-s 142 gramm tömegű Sanyo akku hajtja meg, ha versenyen indulok. A tönkcső a lehető legkisebb szögű, amit a forma megenged, de így is 12,5 fokos. Ez még szerencsésen összhangba hozható a súlypont helyzetével. A propelleragy szintén M4-es. A távirányítású motoros hajómodellezés első lépéseihez és nyári vízparti hobby céljaira a "BINGO" és a "TÖRPI" egyaránt alkalmas.

A Törpi hajómodell megvásárolható üzletünkben és a webshopunkon az alábbi linkre kattintva:
http://www.sgmodell.hu/rc-hajomodellek/2813-kukorelli-torpi-mini-eco-versenyhajo-brushless-motorral-szabalyzoval.html

Szerző:
Kukorelli Károly világbajnok


SG Modellsport üzlet, szerviz, kapcsolat, elérhetőség
SG Modell házhozszállitás
Nitrolux a bajnokok üzemanyaga!