Termékek

Gyártók

RC robbanómotor beállítása

Festés tippek (szerkesztés alatt)

Az RC modellautó karosszéria festés az egyik  legaprólékosabb munka, hogy jól nézzen ki a az autómodellünk, ne kapkodjuk el, szánjunk rá időt bőven. Érdemes egy 1:1 méretű példány fényképét tüzetesebben átnézni, így jobban el tudjuk találni az autó jellegzetességeit. Minél több részletet dolgozunk ki a karosszérián, annál szebb lesz.



A modellek karosszériája nagyobbrészt speciális átlátszó anyagból, LEXAN-ból készül.
Starpabíró, könnyű anyag.









Fröccsöntött úgynevezett "kemény karosszéria" ezek a legszebbek, legélethűbbekk.
Java része élethű terepjáró- és kamionmodellekhez használják. A fröccsöntve készült karosszériákat a legkönnyebb lefényezni, hiszen bármilyen makettfesték alkalmas erre.  Az ilyen karosszériák alapfényezéséhez a makettfestékbõl válasszuk ki a megfelelõ színû sprayt vagy airbrush festéket. A matricák felragasztása után mindenképpen fújjuk le teljesen színtelen lakkal, ezt követõen modellünk karosszériája teljesen valósághű lesz.






A költség csökkentés érdekében manapság egyre több karosszéria készül átlátszó PVC-ből vagy PET nevezetű anyagból ami nagyon hasonlít az üdítős üvegek anyagához. Ezek festését egy szintelen műanyag alapozóval érdemes kezdeni és utánna már bármilyen modellezésben használatos festékkel festhetjük őket. a kivitelezés megegyezik a lentebb részletesebben leírt Lexán karosszéria festéssel.




Akkor  térjünk vissza a legelterjedtebb Lexan és PET  alapanyagú karosszériákhoz

Az alábbi szerszámokra lesz szükségünk a karosszéria elkészítéséhez:
Egy erős görbe pengéjű olló, ha hosszú távra tervezünk, megéri egy kimondottan e célra készült LEXAN-ollót  beszereznünk.
http://www.sgmodell.hu/kellekek/142-qworld-lexan-ollo.html Ez egy erõs, zömök nagy erőkarral rendelkező szerszám így rendkívül megkönnyíti a vágást.
Szikére vagy PVC vágó késre a maszkoló matrica kivágásához, és az ollóval nem elérhető  élek vágáshoz.
 http://www.sgmodell.hu/szerszamok/783-szike-alu-nyellel.html


Akkor kezdjünk bele

1, A karosszéria külső védőfóliáját ne távolítsuk el ha belülről festjük mert véd a munka közbeni sérülésüktől, és késöbb a festés közben is szükségünk lehet rá, példáúl megtervezhetjük rajta dizájnt ezzel megkönnyítve a belső maszkolást, vagy átjelölhetjük rajta a karosszéria tartó rudak helyét.
Ha belül is van ez csak PET és PVC karosszériáknál fordul elő akkor azt használhatod maszkolásra. Egy szikével szépen kivághatók belőle az ablakok és a szükséges formák, majd távolítsuk el a felesleget.
http://www.sgmodell.hu/szerszamok/783-szike-alu-nyellel.html

2, Az átlátszó karosszériákat többségében belülről festjük így ütközés borulás során nem sérül meg. A karosszéria belsejét zsírtalanítsuk azaz alaposan mossuk ki mosószeres vízzel, majd hagyjuk teljesen megszáradni, értelem szerűen ha volt belső védőfóliánk és azt használtuk maxkolónak akkor nem kell elmosni.

3, Ha valamilyen speciálist festést, mondjuk matt fényezést szeretnénk akkor viszont ezeknél a karosszériáknál is kívűlről kell festenünk.
Ma már létezik Lexan karosszériához külső matt lakk:
http://www.sgmodell.hu/lexan-festekek/4134-ftx-lexan-festek-matt-lakk.html

4, Ha nincs gyári maszkoló matricánk, se fólia belül, akkor folyékony maszkolóval  vagy a lakás festésnél is használt papírszalaggal, szigetelőszalaggal, vagy más könnyen eltávolítható matricával ragaszuk ki a nem kifestendő felületeket. Arra érdemes figyelni , hogy a matricák ragasztója ragacsos foltot hagyhat ezt távolítsuk mindíg el!
Ha világítást is tervezünk a modellbe akkor ne feledjük el kimaszkolni a lámpákat is!
http://www.sgmodell.hu/makett-jatek-oktatas/4142-ustar-maszkolo-szalag-6mm.html


5,
Festés:

5.1 
Mindíg a karosszéria anyagához legmegfelelőbb festéket válasszuk. Festhetünk spray-el, airbrushal vagy ecsettel.
Mindíg több "vékony" rétegben érdemes festeni akkor nem folyik meg festék és nem ázik fel a maszkoló anyag sem!
Átlátszóságot úgy tudjuk ellenőrizni ha amikor kész vana festés akkor felemeled és a fény felé tartva megnézed, ha nagyon átlátszó vagy foltos akkor még menj rá még egy réteggel.
    - Lexan-hoz Lexan festék: http://www.sgmodell.hu/33-lexan-festekek
    - Kemény műanyag karosszériákhoz: Műanyaghoz való festékek, makett festékek pl.: Tamiya, Humbrol. Itaileri stb..
    - Egyéb műanyag karosszériákhoz PVC, PET, stb. műanyaghoz való festék ami rugalmas marad, különben lepattogzik. Műanyag alapozó használata ajánlott!

5.2  A festendő felületet érdemes megcsiszolni és zsírtalanítani. Az ablakokat ne csiszjuk, csak ha az is festésre kerűl.

5.3 Mindíg jól rázzuk fel a festéket akár több percen át! Mindíg csináljunk próbafestést egy levágott darab karosszériára vagy egy darab paírra.
      A festést ne a karoszzéria fölött kezdjük hanem elötte és úgy haladjunk át a karosszérián majd mögötte végezzünk így elkerűljük a megfolyásokat, sötétebb foltokat és egyéb hibákat.

5.4 Mindíg a legsötétebb szinnel kezdjük külöben átütnek színek egymáson!
     A neon és világosabb szineket érdemes fehér vagy ezüst festékkel lezárni hátúlról. Egyes festékeknél a gyártó megdja a szükséges záró színt.
   

5.5 A kasznit fejjel lefele hagyjuk száradni a rétegek festése között különben visszaoldja a festék az előző réteget! Festéktől függően minimum fél-egy órát!
A végső száradás akár több órát is igénybe vehet!

6,
Jöhet a külső dekoráció, matricázás, lámpatestek beszerlése stb.:

6.1 A gyári matricázással nem sok gond van egyszerűen könnyen felragaszthatók.

6.2
Az ajtók, elemek réseit, kontúrokat felfesthetjük (kivülről) alkoholos tű filccel ragasztó szalag mentén, vagy vékony ragsztószalaggl is imitálhatjuk 0.5-1mm vastagság az ajánlott.
6.3 Különböző élethű karosszéria kiegészítőkkel  ködlámpa, hatósági villogók, visszapillantó tükör, ablaktörlő (működő, motoros is van), tetőcsomagtartó, intercooler, csörlő, NOS, poroltó... stb. http://www.sgmodell.hu/32-elethu-kiegeszitok

6.4 LED világítással még élethűbbé tehetjük karosszériánkat. Ne feledjük festés elött kimaszkolni a lámpatestek helyét!
A lámpatesteket belülről, kétoldalú ragasztószalaggal, ragasztópisztollyal, vagy bármilyen erős ragasztószalaggal rögzíthetjük ezek nem bántják a festéket.
http://www.sgmodell.hu/130-led-vilagitas-szett
Fantázia és elhivatottság kérdése mit hozunk ki a karosszériánkból!



Ha szeretnél egy szép képet készíten az elkészült karosszériáról, hogy megoszd másokkal is, mi is szivesen veszzük ha megosztod velünk az elkészült karosszériádat a Facebook oldalunkon (https://www.facebook.com/sgmodell/ ) érdemes a szabadban rendes fényviszonyok közt ahol még egy olcsóbb telefon kamera is használható képet készít, a másik , hogy érdemes egy  jellegzetes háttér elé tenni ami ami jellemző a valódi autó felhasználási területére.

Mindenkinek jó karosszérria festést kívánunk!
források:
SG Modellsport Team / Retro RC bodyes / Ezermester újság


SG Modellsport üzlet, szerviz, kapcsolat, elérhetőség
SG Modell házhozszállitás
Nitrolux a bajnokok üzemanyaga!