Termékek

Gyártók

RC robbanómotor beállítása

Szerkesztés alatt!

Modellező kisszótár, GYIK

A, B, C, D, E, F, G, H, I, Í, J, K, L, M, N, O, Ó, Ö, P, Q, R, S, Sz, T, Ty, U, Ú, Ü, V, W, X, Y, Z, Zs

RC Model: az angol Radio Control Model rövidítése, magyarul rádió távirányítású modell.

After run olaj (futás utáni olaj):
Az After Run és egyéb szereknek a célja a levegő elszigetelése a robbanómotor alkatrészeitől ezáltal megakadályozva a korróziót! Az "After Run" is csak akkor teljesíti a feladatát, ha megfelelő mennyiség kerül a motorba. Pár csepp nem lehet elég!
Bővebben

Autómodell:
- ARTR (Almost Ready To Run) majdnem menetkész. Általában elektronikát nem tartalmaz a modell.
- RTR (Ready To Run:) menetkész modell, amit a dobozból kivéve egyből tudunk használni
- KIT Építőkészlet, a dobozban található alkatrészekből kell megépíteni a modellt.

Akkumulátorok:
- Névleges feszültség:
Az a feszültség melyre a készüléket tervezték, működése ezen a feszültségen optimális, használata ezen a feszültségen ajánlott, különben tönkremegy. Akkumulátoroknál a teljesen feltöltött akku kapocs feszültsége mindíg magasabb a névleges értéknél! pl: 7.2V Lipo feltöltve 8.4V!
- NiCD akkumulátor:
mára már gyakorlatilag megszűnt
- NiMH akkumulátor:
nikkel-metál-hidrid akkumulátor, meghajtó és vevő akkumulátorként használjuk a modellezésben. de a korszerűbb Lipo akkumulátor lassan leváltja.
- Lipo akkumulátor: Jelenleg a modellezésben a legelterjedtebb akkumulátor, energiasűrűsége nagyobb mint a NiCD vagy NiMH akkuké. Nem szeretik az alul-merítést és túltöltést! Csak Lipo töltővel szabad őket tölteni! Fizikai sérüléstől óvni kell őket! Helytelen használat esetén ki is gyulladhatnak!
- C érték Lipo akkunál: (konyhanyelven) a "C" (capacity) érték maga az akku kapacitását jelenti. Az elé írt szám meg azt, hogy a kapacitásának hányszorosával szabad terhelni az akkut. Példa: ha van egy 7.4v 500mAh 15C/25C akkunk.   Akkor az 1C = 500mA jelent, ahhoz. hogy megkapjuk a 15C értéket meg kell szoroznunk az 500mA 15-el:  500x15= 7500mA = 7.5A azaz ezt az akut tartósan maximum 7.5A árammal szabad terhelni. A második "C" esetünkben a 25C pedig azt a maximális áramot jelenti amit rövid ideig kb. 5-10mp  károsodás nélküli le tud adni az akkumulátor.
- Balance, Balanszer csatlakozó Lipo akkuknál: mint a neve is muatja balansz = kiegyenlítés. A Lipo akku cellái egyesével ki vannak vezetve a csatlakozóra, ezáltal a töltő ki tudja egyenlíteni a feszültség különbségeket a cellák között, azaz mindegyik cellát azonos feszültségüre tudja tölteni.


Távirányítás:
- Proporcionális vezérlés:
(Arányos) távirányítóknál szokás használni ezt a kifejezést, lényege , hogy annyit mozdul a szervó stb. amennyit mozdítunk a karon a távirányítón.
- BEC elektronika:
battery eliminator circuit, Akkumulátor leválasztó elektronika, magyarul inkább Feszültség Csökkentő Elektronikának hívjuk. Szerepe az RC modellezésben a vevőnek és a szervóknak és egyéb egységeknek a megfelelő nagyságú feszültség előállítása. A szabályzók (ESC) ma már általában ezt tartalmazzák. Példa: van egy 7.4v-os akkumulátorunk de ha a vevőnk max. 5V -ról működik akkor be kell kötnünk közéjük egy 5V-os BEC-et. A BEC kiválasztásánál még vegyük figyelembe az átfolyó áramot is!
- PWM távirányítók vezérlése: (pulse-width modulation) impulzusszélesség moduláció. A modellezésben  példáúl az elektronikus menetszabályzók (ESC), szervók vezérlésére használják. Az ESC-nél a motor és az akkumulátor között lévő szabályzón átfolyó feszültséget /áramerősséget a szabályzóban lévő FET-ek gyors ütemű be és kikapcsolásával szabályozzák.
- Dead band: (holtsáv) szabályzóknál, szervónál azt a tartományt jelenti ahol még nem reagál a távirányítóra. A holtpont a szervó vagy szabályzó „mozgatáshoz” szükséges bemeneti jel mennyiséget mutatja. A standard (analóg) szervóknál ez kb. 8 μs a jó minőségű digitális szervók holt sávja 1 ~ 3μs között van. Minél nagyobb a holtsáv, annál nagyobb karmozgatás szükséges a távirányítón a vezérléshez.

Szervók:
- Alap szervó:
Normál méretű ~ 3 kg nyomaték körüli műanyag fogaskerekes, analóg vezérlésű,  szervókat hívjuk a modellezésben alapszervónak.
-
Digitális vagy analóg szervó
:
A különbség a belső vezérlésükben van. Ahol szükséges a pontosabb, precízebb, érzékenyebb vezérlés mint pl. a versenymodelleknél ott használjunk digitálisat. Hobby célra tökéletesen megfelelnek az analóg vezérlésű szervók is!
- Snapper angolul Clevis:
Villa , főként repülőmodelleknél használt tolórúd végére vagy a szervókar és a tolórúd összekötésére.
- PWM szervó vezérlés: (pulse-width modulation)
impulzusszélesség moduláció.

Szabályzók, ESC:
- ESC:
(Electronic Speed Control) Elektronikus fordulatszám szabályzó villanymotorokhoz. Van külön kefés és Brushless (kefe nélküli) motorokhoz
- Zero mód (blinky mód) szabályzóknál:  bizonyos szabályzóknál beállítható a fix nulla időzítés a motorokhoz. Ezt az üzemmódot általában egy villogó LED jelzi, ezért hívják blinky-nek is. Föként versenyeken használatos szabályzókra jellemző.

Villanymotorok:
- Kefés Motor
A villanymotor áramellátása szénkeféken keresztül történik egyenárammal.
-
Coreless motor A mag nélküli motor egy speciális fajtája az egyenáramú motoroknak. A motorok nem tartalmazzák a szokásos vasmagot. Ebből adódóan a forgórész súlya sokkal könnyebb mint a hagyományos motoroknál, ezáltal a forgórész felgyorsulása sokkal gyorsabb.
-
Brushless Motor Szénkefe nélküli motor, lehet szenzoros vagy szenzor nélküli. A motorban nem a tekercsek forognak, hanem az állandómágnesek. Előnyei jobb hatásfok, nagyobb teljesítmény kisebb méret mellett, kevesebb hibalehetőség.
A szénkefe-kommutátor rendszert felváltja a szabályzóban található elektronikus vezérlő ami lehet szenzoros vagy szenzor nélküli.
- Motor méretek pl. 1:10 autómodelleknél: 540-es motor 36mm átmérőjű és 54mm hosszú, 550-es motor 36mm átmérőjű és 55mm hosszú
- Motor: KV RPM/V, Fordulatszám / feszültség  A motor fordulatszámát adja meg Voltonként, ezen érték segítségével lehet kiszámolni a motor fordulatszámát az adott feszültségen.
Például: 7,2 V-os feszültségen az 5400 kV értékű motor fordulatszáma: 7.2 x 5400= 38880 Fordulat/perc lesz.
- Motor körszám 10.5T , 13.5T 21.5T stb.. : Brushless motoroknál T (turn) azaz kör vagyis az aktuális tekercselés számát jelenti.
Kefés motorok esetén 17x2T: Itt a 17 az egyes mágneses pólusokra tekercselt menetszámot, a 2-es a tekercseléshez használt párhuzamos huzalok számát jelenti. A több, vékonyabb huzallal jobban kitölthető a rendelkezésre álló keresztmetszet, így csökkentve a rézellenállást, ezzel együtt javítva a motor hatásfokát, teljesítményét.
- Motor: Üresjárási fordulat Ez az érték a terheletlen motorra vonatkozik, a terhelés növekedésével a fordulatszám csökkenni fog. Ennek mértékét a motor fordulatszám-nyomaték karakterisztikájának segítségével határozhatjuk meg.
- Motor: csillag/delta : A tekercsek összekötési módja a tekercseket háromszögben vagy
csillagban kapcsolják össze. A csillagba kapcsolt tekercsek esetén, az egyes tekercsekre eső feszültség és ezzel a fordulatszám Gyök3-mal (1,73) lesz kisebb. Adott méretű motorok összehasonlításakor alapvetően határozza meg a motor tulajdonságait.
- Motor: Pólus szám 2, 4 stb.. A mágneses pólusok számát jelenti
- Motor CW, CCW időzített forgásirány:  CW (óramutató járásával megegyező irányban)  CCW (ellentétes irányban)

Rc modell kerekek, gumik, felnik:
- Offset (ofszet)  felniknél:
2, 4, 6 .... mm Felniknél megadott érték azt jelenti, hogy mennyivel szélesíti az autómodellünk nyomtávját. Például egy Offset 6 mm es felni oldalanként 6 + 6 mm szélesít azaz a 200mm széles kocsink 212mm széles lesz.
- 37sh gumi keménység: (37 Shore) a kerekek keménységét jelenti minél nagyobb a szám annál keményebb a gumi vagy szivacskerék.
- Tapadásnövelő: főként versenyeken használják, létezik külön aszfalt és szönyges pályákra

Fogaskerék:
- Spur fogaskerék (homlokkerék):
az a nagy fogszámú fogaskerék amelyiket a motoron lévő fogaskerék hajt meg.
- Pinion fogaskerék (kis fogszámú fogaskerék):
például a motorunkon lévő meghajtó fogaskereket hívjuk így.
- Idle (idler) gear fogaskerék (két fogaskerék közötti közvetítő fogaskerék)
hajtóművekven a köztes fogaskereket nevezzük így
-
13T 14T 15T fogszám .. : T (teth) azaz fogat, fogszámot jelent ha fogaskerékhez látjuk írva vagy szervókarokhoz.
- Fogaskerék Modul 06M, 48p, 32p, 48dp, 64p : Az (M= modul) az osztókör átmérőjének egy fogra eső része. Röviden a fogaskerekeknek azonos modulúaknak kell lenni tehát ha van egy 06M spurkerekünk akkor ahhoz 06M modulú piniont kell vásárolnunk

RC modell karosszériák:
- Lexan:
 Modellautók karosszériáit készítik ebből a strapabíró anyagból, átlátszó és belülről kell kifesteni speciális lexán festékkel így tartósabb kopásálló a festés.
- Lexan festék: Kifejezetten átlátszó, Lexan anyagú karosszériákhoz, belülről való festéshez való, száradás után is rugalmas marad így a karosszéria deformálódásánál sem repedezik meg és válik le a karosszériáról. Más anyagú karosszériákhoz nem ajánljuk mert megmarhatja kikeményítheti őket!

Robbanómotorok a modellezésben:
- Robbanómotor:
a modellezésben használt 2 ütemű robbanómotorok speciális üzeamnyag keverékkel mennek, mejnek az összetétele: metil alcohol, olaj, és nitrometán különböző arányú keveréke.
- Izzítógyertya:
mi alapján válasszunk modellmotorunkba izzítógyertyát?
Hideg időben a motor korábbi előgyújtást igényel --> Melegebb gyertya
Meleg időben a motor későbbi előgyújtást igényel --> Hidegebb gyertya
Bővebben



Forgásirány légcsavar, hajómodell propeller CW, CCW forgásirány:  CW (óramutató járásával megegyező irányban)  CCW (ellentétes irányban)

Névleges feszültség
: Az a feszültség melyre a készüléket tervezték, működése ezen a feszültségen optimális, használata ezen a feszültségen ajánlott különben a készülék tönkremegy!


SG Modellsport üzlet, szerviz, kapcsolat, elérhetőség
SG Modell házhozszállitás
Nitrolux a bajnokok üzemanyaga!